Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Navigační lišta REGISTRACENavigační lišta TABLONavigační lišta STATISTIKANavigační lišta SOUTĚŽENavigační lišta POMOZTENavigační lišta REKLAMANavigační lišta KONTAKTNavigační lišta
Navigační lišta
Horní lišta bez menu
Logo Zpovědnice
Online zpověď Návštěvní kniha Nová zpověď Časté dotazy
Dolní lišta Dolní lišta Dolní lišta
Nabídka voleb Dolní lišta voleb
Diskuze č.461337, vloženo 26.06.2010 22:26:42 Starší zpověďNovější zpověďHlavní stránka
Deťom treba dať do rúk porcelán
Tak, je tu článok týkajúci sa každého, pretože všetci sme obeťami povinnej školskej dochádzky. Rozhovor so zakladateľkou Montessori školy v Bratislave o problémoch dnešnej výchovy a vhodnejšom prístupe.

http://tinyurl.com/2ul35ye

Som zvedavý na názory:)
 yuanko E-MAIL:   Muž24 Kategorie  VYMAZAT

Zaslaná rozhřešení Starší zpověďNovější zpověďHlavní stránka
Chceš dnes udělat dobrý skutek ? Pomoz výše uvedenému hříšníkovi tím, že mu dáš nějaké rozhřešení! Můžeš mu ho poslat na e-mailovou adresu, kterou uvedl u zpovědi, nebo napsat veřejně vyplněním formuláře na konci této stránky. A jestliže nechceš, aby pod tvou přezdívkou mohl vystupovat ještě někdo jiný, zaregistruj si ji ZDE !
 
06.07.2010 17:49:31
yuanko
ak som mal z tej skoly rovnaky pocit,ako mam teraz (hehe,ved sme raz boli trieda,co mala najmenej vymeskanych hodin v skole :D )
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
06.07.2010 10:15:14
Servant- tak to si mohol rovno napisat ze aj standardny system moze byt dobry a nemusel si tu mlatit slameneho panaka:). Kazdopadne to ze standardny system nemusi skodit tak velmi ako bezne skodi nijak nespochybnuje, ze tu mame lepsie systemy a pristupy zalozene na humannejsich hodnotach. mimochodom spomienkovy optimuzmus nie je vec, ktoru by vedel posudit zrovna ten ktory nim "trpi";)
 yuanko Muž29 Kategorie
06.07.2010 07:00:23
yuanko
spomienkovy optimizmus to nie, mozno skor to stastie na ucitelov
od nas z triedy dobre skoncili takmer vsetci (alebo mozno aj vsetci)

ze ma skola pripravila na zivot?
poznas take,ze: on sa vo svete nestrati?
tak aj vdaka skole to ku mne sedi :D

a ano,islo mi poukazat na to,ze aj standardny system moze byt dobry
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
05.07.2010 20:19:27
"to s tymi bolestivymi chybami - ber to ako so sporakom - moze ti rodic povedat nechytaj to, je to horuce! a moze ta nechat popalit sa (ked vyrasties,budes vediet,ze je to horuce, ked sa popalis,budes to vediet uz ako decko,ale bude to bolet)
urobit chybu pri vypocte, oki -aspon sa to naucim (ak ju urobim v praci,potom je to az pruser),ale urobit chybu,ze sa nieco nenaucim, ked mozem a ide mi to (hoci to mam trocha nanutene rodicmi,ci skolou), to nie je podla mna bohvieco"
- Nidke som nepisal, ze na dieta nemozes posobit aby slo smerom ktory ty uznas za vhodne. Pisal som len o roznych metodach ako to spravit tak aby si zohladnil potreby dietata a neponizoval ho a neupieral mu dostojnost a slobodu sa rozhodnut se vsim vsudy. A to co pises sa netyka pedagogiky a nejakej skolskej latky ale skor vyberu kruzkov. Trosku ina tema.

"co sa tyka klasickej skoly - nemozem ti povedat,ze vsade to tak nie je,ale ja som musel mat asi stastie na profesorov,lebo biflit som sa nemusel, prirodne vedy som mal vysvetlene tak,ze som to pochopil (a nie sa biflil),v triede bol na matike kolektiv par ludi,ktori sme sa predbiehali,kto bude prvy (cim z toho bola aj zabava), v klasickej skole su aj labaky,kde mas predvedene,ako veci funguju,sam si to skusas, zapajas, vyhodnocujes, cize ucis sa aj tym,ze to vnimas,nielen tym,ze sedis na mieste
ze su tam predmety,ako filozofia a zaklady prava,ci nauka o spolocnosti, pripadne dejepis (aj ten sa u nas ucil aspon trocha interaktivne),ci slovensky jazyk (kde zase fungovali exkurzie), alebo zemepis,kde teda nezostava v klasickej skole nic ine,ako sediet na riti a ucit sa,citat a opakovat, neva,predsalen to nie su predmety,kde treba vela chapat, narozdiel od fyziky,chemie, matematiky, ci informatiky,kde pochopenie veci tvori drvivu vacsinu poznatku"
-Super, mal si kurevske stastie. a v montessori je to este premakanejsie. Poznavas este inymi zmyslami a inymi pochodmi nez sa da v standardnej skole.

"nikdy od nas nechceli presne to,co nam povedali, kludne som mohol rozpravat nieco ine (samozrejme k otazke) ak to bolo napr. z ucebnice (zase nemuselo to byt od slova do slova), teda ja som mal paradnu skolu (ale asi to bude vynimka oproti normalu...proste som dostal dobrych vyucujucich, teda az na triednu,co sme mali posledne 3 roky,ktora je este aj teraz na liekoch,lebo je dusevne mimo :D ) a myslim,ze mi dala nielen vedomosti z predmetov,ale aj pripravila na zivot (a to je hlavne,nie?)""
- Ja nviem aku si mal skolu ani co znamena ze ta pripravila na zivot. nviem kolko je tvojou zvedavou povahou a dostatocnymi schopnostami na to aby ta zaujalo to co ti ta skola ponukala ani ci to tak niesli VSETCI tvoji spoluziaci. A neviem ani co tym vsetkym chces povedat. Nikde som nepisal ze nemoze byt dobry aj standardny system a viem o alternativach ktore funguju ako adaptacie standardneho systemu (motnessori ako som uz pisal sa neda adaptovat, iba zrusit stare a zaviest montessori). Tak neviem ci sa t
 yuanko Muž29 Kategorie
02.07.2010 14:56:45
yuanko
to s tymi bolestivymi chybami - ber to ako so sporakom - moze ti rodic povedat nechytaj to, je to horuce! a moze ta nechat popalit sa (ked vyrasties,budes vediet,ze je to horuce, ked sa popalis,budes to vediet uz ako decko,ale bude to bolet)
urobit chybu pri vypocte, oki -aspon sa to naucim (ak ju urobim v praci,potom je to az pruser),ale urobit chybu,ze sa nieco nenaucim, ked mozem a ide mi to (hoci to mam trocha nanutene rodicmi,ci skolou), to nie je podla mna bohvieco

co sa tyka klasickej skoly - nemozem ti povedat,ze vsade to tak nie je,ale ja som musel mat asi stastie na profesorov,lebo biflit som sa nemusel, prirodne vedy som mal vysvetlene tak,ze som to pochopil (a nie sa biflil),v triede bol na matike kolektiv par ludi,ktori sme sa predbiehali,kto bude prvy (cim z toho bola aj zabava), v klasickej skole su aj labaky,kde mas predvedene,ako veci funguju,sam si to skusas, zapajas, vyhodnocujes, cize ucis sa aj tym,ze to vnimas,nielen tym,ze sedis na mieste
ze su tam predmety,ako filozofia a zaklady prava,ci nauka o spolocnosti, pripadne dejepis (aj ten sa u nas ucil aspon trocha interaktivne),ci slovensky jazyk (kde zase fungovali exkurzie), alebo zemepis,kde teda nezostava v klasickej skole nic ine,ako sediet na riti a ucit sa,citat a opakovat, neva,predsalen to nie su predmety,kde treba vela chapat, narozdiel od fyziky,chemie, matematiky, ci informatiky,kde pochopenie veci tvori drvivu vacsinu poznatku

nikdy od nas nechceli presne to,co nam povedali, kludne som mohol rozpravat nieco ine (samozrejme k otazke) ak to bolo napr. z ucebnice (zase nemuselo to byt od slova do slova), teda ja som mal paradnu skolu (ale asi to bude vynimka oproti normalu...proste som dostal dobrych vyucujucich, teda az na triednu,co sme mali posledne 3 roky,ktora je este aj teraz na liekoch,lebo je dusevne mimo :D ) a myslim,ze mi dala nielen vedomosti z predmetov,ale aj pripravila na zivot (a to je hlavne,nie?)
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
02.07.2010 14:08:42
"okis uprimne, stale to poriadne nechapem
na latku mas casu,kolko potrebujes,ale na konci ju musis vediet (tu je konflikt,ak niekoho nieco vonkoncom nebavi a nechce sa to ucit,co potom?)"
-Tazko sa to chape lebo je to proste iny system. Mozno lahsie sa to pochopi na vedeni firmy, kde vlastne ziadna "latka" nie je. Ukazuje sa velmi efektivne mat vo firme system, ze je dane obdobie, pocas ktoreho sa musi nieco stihnut spravit, ale co ako a kedy bude dotycny robit aby to dosiahol je cisto na nom (ma samozrejme moznost supervizie, dostupnost informacii etc.). Alebo este inak, v tradicnej skole musis robit to co ostastni vtedy ked sa to robi. a potoms a to musis naucit do bud. tyzdna kedy je pisomka (napriklad). Ak nemas naladu, niesi na to biologicky zrely, alebo toto zrovna ti trva dlhsie lebo nemas bunky, mas smolu. V montessori si to moze volit, to je ta sloboda. Obmedzenie a zodpovednost je, stihnut to. Chapes ten system? Samozrejme ze nejake casove obmedzenie tam je, kedze ma na to trebars len tri roky aby zlvadol trojrocne ucivo, a na vsetko potrebuje nejaky cas. Ale nemusi sa znasilnovat ze nestiha (je to aj na uciteloch aby vymyslali a ponukali take materiali aby to decka zvladli).

"je fajn,nechat cloveka,aby sa o sebe rozhodoval sam,ale co ked si bude o par rokov buchat hlavu a pytat sa rodicov,preco radsej neurobili to,alebo ono?"
-To iste sa ti moze stat ak rozhodnu za teba, ale vtedy ta to bude srat o to viac ze to bolo bez tvojho vedomia. Navyse ak to je po rozhovore a dokladnom zvazeni, lahko vezme zodpovednost za svoje ciny, navyse obvykle spravi spravnejsie rozhodnutia. Ked vies preco, ako ti potom nerobi problem.


"podla mna na normalnej skole sa veci tiez musis naucit sam (a doma si mozes vybrat system,akym si to opakujes), v skole mas len dane predmety, pocet hodin (aj to uz sa dnes da variovat), ucebnu latku a nejake pisomne a ustne skusanie,aby si to vedel podat"
- Ved prave, ze ty sedis v skole pat az osem hodin denne a aj tak SA TO MUSIS NAUCIT SAM!!! A aj to len z knih a nabiflit sa pouciky ktorym nerozumies niekedy ani, alebo len vymenovat nieco. V montessori sa ucis v skole, tym, ze robis s konkretnymi vecami, nie len sa o nich ucis. Tu by si musel poznat tie materialy aby si videl ako sa skutocne iba pracou s tym prirodzene naucia (pochopia) o co ide (machrujem, ale uveril som tomu sam az minuly tyzden:).

"ucitel na normalnej skole je tiez len na to,aby ti pomohol, preto tu na nom zalezi,lebo niektori vedia pomoct dobre vsetkym,niektori vobec,niektori su vhodni pre par ziakov z celej skupiny..."
- to nie je pravda, ucitel na normalnej skole je tu na to, aby ti povedal vsetko co sa ty musis naucit. V montessori ti ucitel vobec nehovori co sa mas naucit, pretoze sa ucis vlastnou cinnostou. Nanajvys uvedie nejake pojmy a strukturuje pracu s materialom. Zakladny rozdiel je v otm, ze kym sediet a potom sa to biflit nikoho nemoze bavit, praca s materialom deti bavi
 yuanko Muž29 Kategorie
02.07.2010 11:25:46
yuanko
okis uprimne, stale to poriadne nechapem
na latku mas casu,kolko potrebujes,ale na konci ju musis vediet (tu je konflikt,ak niekoho nieco vonkoncom nebavi a nechce sa to ucit,co potom?)

je fajn,nechat cloveka,aby sa o sebe rozhodoval sam,ale co ked si bude o par rokov buchat hlavu a pytat sa rodicov,preco radsej neurobili to,alebo ono?
zober si,ze ta nieco bavi, tak na tu stranu smerujes svoj zaujem (druh skoly, volny cas,atd.) potom o par rokov zistis,ze by si chcel nieco ine a mozes zacat odznova (keby si mal neobmedzeny cas,oki,ale tu neobmedzeny cas nemas, predpoklada sa,ze v 18/19-tich skoncis strednu skolu, potom o 5/6 rokov na to VS a potom zacnes pracovat...a ak nestihas,automaticky ti z toho plynu komplikacie)

podla mna na normalnej skole sa veci tiez musis naucit sam (a doma si mozes vybrat system,akym si to opakujes), v skole mas len dane predmety, pocet hodin (aj to uz sa dnes da variovat), ucebnu latku a nejake pisomne a ustne skusanie,aby si to vedel podat
ten system mi nepride zly,lebo sa podla mna v mnohom nelisi od prace (aj tu mas vacsinou dany stabilny pocet hodin, dane,co mas robit, dokedy to urobit a odovzdat,ci odprezentovat)
akurat na normalnej skole dost alezi od rozvrhu,aky ti urobia (ci daju telesnu na koniec vyucovania,alebo zaciatok, kolko hodin denne ti daju,ako striedaju predmety...)
ucitel na normalnej skole je tiez len na to,aby ti pomohol, preto tu na nom zalezi,lebo niektori vedia pomoct dobre vsetkym,niektori vobec,niektori su vhodni pre par ziakov z celej skupiny...
co sa tyka samotnych ucitelov -ved to mozes vidiet aj ked sa pozries do minulosti, nedavali snad ludia studovat svoje decka k tym najlepsim ucitelom? tym najvychyrenejsim?
preco Alexandra Velkeho ucil samotny Aristoteles? alebo su prednostne znami velki ucitelia,ktorych vyukou sa mohli pysit ziaci (nielen vedomostne,ale aj pracovne - napr. majster pavol z levoce)


s ucenim zbytocnosti - jednak si zvyknes neodporovat a proste robit,co ti prikazu (hnusne,ale obcas nutne), navyse je tu to,ze sa moze casom stat (a tusim je to zakon schvalnosti,ze sa to stane), ze to,co si povazoval v minulosti za zbytocne a bezcenne ta v buducnosti stretne tak casto,ze si budes buchat hlavu,preco si sa tomu nevenoval viac

ad dospeli a rodicia - verim,ze je to ako s remeslom - skus sa nieco ucit sam
a potom chod k niekomu do ucenia, ten ti povie,ako co drzat,ako co robit, zacnes od neho odpozorovavat grify a ucis sa ovela rychlejsie
podla mna na to tu rodicia a ucitelia su,aby si sa mohol ucit rychlejsie (pretoze minimalne niektore veci,ktore estelen zazijes oni uz zazili)
mne pride montesori,ako ucenie sa na vlastnych chybach (kedze sa ucis sam) - je to velmi ucinne,ale moze byt dost bolestive (hoci si to potom naozaj zapamatas)
a klasicky system,ako ucenie sa na cudzich chybach - kde sa moze stat,ze sa nepoucis a budes sa musiet popalit sam
 servant Muž21 Kategorie
02.07.2010 10:24:30
Servantt

"lenze objektivny nazor na vec ziskas az prestudovanim vsetkych faktov,ktore sa danej veci tykaju - podla mna aj jeden z dovodov,preco dnes casto decka prechadzaju z jednej skoly na druhu (ze kym tam nesedia a nezaziju si,vobec netusia o com to je,lebo z tych knizocok o studijnom programe sa dozvedia hole .ovno)
mozno to je tiez dovod,preco niekedy je lepsie ak rozhodne za teba clovek,ktory uz skusenosti ma (hoci by bolo fajn vysvetlit ti vsetko a nechat rozhodnut teba, niekedy na take veci cas nie je...ja tiez casto neozoberam svoje myslienkove pochody,ale proste konam a vysvetlim potom,ak treba)"
-Servi, stale znova a znova to robis. tvaris sa, ze existuje nejaky objektivny fakt kam ma nadane dieta ist a co ma robit:) A co je horsie, myslis si, ze ten dospely je mudrejsi, ze vie lepsie nez dieta aky ma byt jeho osud a co mu prospeje, a myslis si ze ten dospely studoval vsetky fakty (nestudoval, rozhoduje sa na zaklade predsudkov a stereotypov a na dieta serie, zohladni akurat tak svoje plany s nim). A do tretice, stale hovoris o posobeni dospeleho na dieta. povedat mu, rozhodnut zanho, vysvetlit mu... ja stale hovorim o rozhovore! Rodic moze motivovat dieta aby slo na gympel! Ale nie tak ze zanho rozhodne, ani tak ze ho bude manipulovat. Ani tak ze mu vysvetli vyhody. Musi ho zaujimat ako to vidi dieta, musi sa s nim o tom porozpravat, ukazat mu aj ine stranky aby dieta malo fakty, ale musi aj on zistit faktory na strane dietata-od dietata, aby ich mohol zohladnit pri "rozhdovani o deckom osude". Inak nepozna vsetky fakty. A hlavne neodvija sa to od vzztahu, tam je v hre viac veci nez len to ci pojde na gympel, ked rozhoduju zanho odcudzia sa mu, jasne ukazu ze s nimi pocitat nemoze, ze mu nedoveruju nutia ho tym hladat uspokojenie tychto zakladnych potrieb inde (kludne to moze byt gang alebo drogy, ale aj neuroza etc..)



"je fajn,ze v montesori mas volnost pre rozvijanie toho,co ta bavi a po com tuzis, ale podla mna stale treba,aby si niektore veci vedel baz ohladu na to,ci ta to bavi,alebo nie
proste su veci,ktore sa treba naucit (cim si decko zvyka,ze aj v dalsom zivote bude musiet obcas robit veci,ktore robit nechce a su podla neho blbost)"
- Po prve, divim da ze ty zrovna pises ze clovek musi vediet aj zbytocne kraviny lebo raz s ato moze zist. ale to je teraz vedlajsie. Po druhe, deti sa ucia a musia vediet vsetko co deti na normalnych skolach-osnovy su rovnake. Akurat ze sa dejepis neucia z knih ale cez materialy a pribehy, uplne prirodzenym sposobom, ktory ich bavi. Nejde o to co sa ucia, ale ako sa to ucia. Zabava totiz nevyplyva z latky, ale zo sposobu ako si to osvojis. Takze toto neberiem ako argument. Vyhoda je, ze kazdy ma tolko casu na latku kolko potrebuje, nemusi to dnes odprednasat, zajtra sa naucit a pozajtra odpovedat. ked to stihne za den ok, ked sa polrok oneskori ok. na konci to vsak vediet musi.



"samotna montesori by mohla dokonale fungovat len na inej plan
 yuanko Muž29 Kategorie
01.07.2010 21:59:52
yuanko
lenze objektivny nazor na vec ziskas az prestudovanim vsetkych faktov,ktore sa danej veci tykaju - podla mna aj jeden z dovodov,preco dnes casto decka prechadzaju z jednej skoly na druhu (ze kym tam nesedia a nezaziju si,vobec netusia o com to je,lebo z tych knizocok o studijnom programe sa dozvedia hole .ovno)
mozno to je tiez dovod,preco niekedy je lepsie ak rozhodne za teba clovek,ktory uz skusenosti ma (hoci by bolo fajn vysvetlit ti vsetko a nechat rozhodnut teba, niekedy na take veci cas nie je...ja tiez casto neozoberam svoje myslienkove pochody,ale proste konam a vysvetlim potom,ak treba)

je fajn,ze v montesori mas volnost pre rozvijanie toho,co ta bavi a po com tuzis, ale podla mna stale treba,aby si niektore veci vedel baz ohladu na to,ci ta to bavi,alebo nie
proste su veci,ktore sa treba naucit (cim si decko zvyka,ze aj v dalsom zivote bude musiet obcas robit veci,ktore robit nechce a su podla neho blbost)

samotna montesori by mohla dokonale fungovat len na inej planete (nie na tejto s tymito ludmi,nie popri inych skolskych systemoch), ja beriem,ze niektore myslienky z nej (uz len to rozvijanie toho,co ide decku najlepsie a moznost vyberu) su fajn,ale zase do urcitej miery (to napr. s tou moznostou vyberu)
montesori dovoluje tym detom dlhsie byt detmi (bolo by fajn,keby nimi mohli zostat navzdy,ale to nejde pretoze sa budu konfrontovat s ostatnymi a ich pohlad sa zacne menit...ak by si nechal pomocou montesori studovat decka do konca strednej skoly, podla mna by ich na vyske prevalcovali ich slabsi konkurenti - nie len vykonnostne,ale hlavne moralne,alebo skor nemoralne)

ja nehovorim,ze dieta je nejaky hlupy bezduch tvor, samozrejme,je to plnohodnotna bytost, ktora by mala mat priavo riadit svoj zivot, avsak do akej miery, to uz je diskutabilne, keby deti dospelych nepotrebovali,neboli by sme tu (mozno by nas od urciteho veku nepotrebovali,ale ako dlho by sa vsetko ucili?), s tym,ze s rastucim vekom by mala rast aj jeho zodpovednost a miera samostatnosti, otazne je,ci je montesori metoda,ktora urobi zodpovedneho cloveka a nie lajdaka v niektorych ohladoch (to by bolo vidiet po viac,ako 4 rocnej vyuke)
znamkovanie,alebo akykolvek iny sposob hodnotenia povazujem za dolezity (hoci ho v tej sukromnej skole neodporucaju)...je len skoda,ze to konci tak,ako konci,lebo znamkovanie ma sluzit na porovnanie a pomoc pri doplneni vedomosti (nie na krik od rodicov)
ja si len nemyslim,ze montesori je najlepsou z metod(alebo teda najlepsi pristup,ked sam pises,ze je to skor pristup, alebo inak povedane, nepotrebujem ziadnu montesori ani komenskeho, ak sa stretnem s clovekom,ktoreho vyucba mi sadne...a bude mi jedno,aky typ vyucby to je,lebo ja mu budem rozumiet a pojde mi to s nim ovela lepsie ako s niekym inym, hoci by obaja ludia pouzili rovnaku metodu)

rozhodne,pytal si sa na nazor,ja som ti ten svoj dal, skoda,ze sa nezapojilo viac ludi
 servant Muž21 Kategorie
01.07.2010 19:16:53
Servant
"ved prave , bolo spominane,ze vo Walforde,mal na to prestavku, cize predpoklad je,ze v montesori si mohol vysivat (ale nepisu to tam)"
- V montessori by si mal moct v kazdej chvili vybrat, co bude robit. A to aj vtedy, ked sa nieco robi masovo (nemusi sa zucastnit, ale moze, moze sa pozerat etc.). Z clanku to bolo pochopitelne.


"tak kazde decko si vyberie,co prave potrebuje a zaroven musi decko respektovat,ze sa robi nieco spolocne (cize tak ci tak musi robit to,co ostatni - vid normalny pristup)"
- Nie, nemusi robit to co ostatni. musi respektovat, ze ak to nechce robit, nesmie to rusit (moze ist inam alebo sa pozerat). Ak sa chce zucastnit, musi to robit tak ako sa to robi, podla pravidiel.

"netvrdim ti,ze decka su nesvojpravne"
-ja netvrdim ze to tvrdis. Akurat implicitne to z toho co pises vyplyva. samozrejme neni to ziadny extrem, ale je to tam. Snad sa mi to podari ukazat nizsie.

"ale obehaj si trebars stredne skoly, urob to rok po roku a pytaj sa toho isteho c´decka,cim chce byt - a to uz je stredna skola urob to na zakladnej skole"
- Sak to, ty si sa zameral na to ze deti to nevedia. Ja stale hovorim o rozpravani sa s dietatom. Ty hovoris o stave, ja o dynamickom procese respektujucom vôlu oboch zucastnenych stran. Ty si pisal akoby chalan proste mal ist na gympel, ci chce ci nie lebo je to jednoducho lepsie (podla rodicov). A teraz sa ma snazis presvedcit, ze to tak musi byt pretoze deti vobec nevedia co chcu ("ved sa len chod opytat a zistis") a musia to za nich rozhodnut rodicia tym padom (logicky). Este raz, skus ty ist k detom a miesto "hovorenia im" sa "rozpravat s" nimi. Ked mas spravny vnutorny postoj a nastavenie (SKUTOCNE respektujuce dieta a doverujuce v jeho schopnosti), lahko zistis ako bystro deti vedia uvazovat a ako ochotne sa vedia dat niekedy viest mudrejsim dospelym. Pokial uz nemaju privelke bariery z toho ako ich dospeli okradaju o schopnost sa rozhodovat (mame v skolke takeho za ktoreho by rodicia aj dychali, a nie je to vesely pohlad.)



"alebo to ani robit nemusis , lebo velmi malo deciek vie,co chce robit dokonca v case,ked si musia vyberat vs, nie to este vo 4. triede zakladnej skoly (a niektori ludia to nevedia,ani po absolvovani vysokej skoly - na to by si to totiz predtym museli cele vyskusat a zazitm, zhodnotit,ci to chcu a potom to robit este raz,ale naozaj)"
- A vies co je jeden z problemov (ale nezanedbatelny) koli ktoremu nevedia co chcu? Vzdy za nich rozhodovali vyznamne veci rodicia a ocakavania spolocnosti, dali dieta na taky kruzok, na taku skolu, nikdy sa ho nepytali, nikdy mu nevysvetlili na co to je vsetko dobre, nikdy sa neopytali na jeho nazor ani mu nedali informacie aby si ho utvoril, nikdy mu nedali dostatocnu slobodu a doveru v jeho schopnosti a podporu aby svoje tuzby a schopnosti objavil, pretoze sa ho radsej snazili formovat podla svojich predstav a strachov. Ved dieta je vlast
 yuanko Muž29 Kategorie
01.07.2010 18:26:48
youanko
V montessori sa obvykle nic nerobi. Kazde dieta si vyberie presne to co prave potrebuje. A kobercek bol vo waldorfe, nie v montessori. je to sice pekna cinnost do druziny, ale nie je to material na pracu montessori. Ak sa robi nieco spolocne, tak musi respektovat ze sa to robi spolocne. Ale ak to nerespektuje, riesi sa to bez kriku a bez trestov a bez hodnotenia. Ked dieta robi zle, nahliada sa na to ako ze ma v danej chvili potrebu robit nieco ine. Upozornujem ze tu ide o male deti ktore sa intenzivne vyvijaju, nie o druhostupniarov ci dospelych.

ved prave , bolo spominane,ze vo Walforde,mal na to prestavku, cize predpoklad je,ze v montesori si mohol vysivat (ale nepisu to tam)
tak mohol,ci nie?
tak kazde decko si vyberie,co prave potrebuje a zaroven musi decko respektovat,ze sa robi nieco spolocne (cize tak ci tak musi robit to,co ostatni - vid normalny pristup)

netvrdim ti,ze decka su nesvojpravne,ale obehaj si trebars stredne skoly, urob to rok po roku a pytaj sa toho isteho c´decka,cim chce byt - a to uz je stredna skola
urob to na zakladnej skole
alebo to ani robit nemusis , lebo velmi malo deciek vie,co chce robit dokonca v case,ked si musia vyberat vs, nie to este vo 4. triede zakladnej skoly (a niektori ludia to nevedia,ani po absolvovani vysokej skoly - na to by si to totiz predtym museli cele vyskusat a zazitm, zhodnotit,ci to chcu a potom to robit este raz,ale naozaj)
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
01.07.2010 14:39:25
Bilej tygr- tak prepac:) z pismen sa niekedy tazko utara ten spravny dojem. Hej manipulacia je velmi casta, vlastne uplne bezna. Hlavne vo "vychove". Pride bubak ak to neurobis. Tk drzim palce s pisanim:)
 yuanko Muž29 Kategorie
01.07.2010 10:25:24
yuanko: Dík za podrobný výklad. Dost se mi to hodí, protože se zrovna snažím cosi napsat - ne teda zrovna o pedagogice, ale pomůže mi to.
Jen mám potřebu se ohradit proti té manipulaci - naopak se tím zabývám, protože jsem na ni tak trochu alergický, často ji vidím kolem sebe a tak o ni musím přemýšlet.
 bilej tygr Muž74 Kategorie
01.07.2010 09:48:47
"moja mama nerobi montesori, pouzivaju prvky Montesori (ti tam pisem,asi v 2. pispevku,ze sa trochu vyuziva...samozrejme nie celkom,kedze to u nich nie je mozne)"
- Preco by to u nich nemalo byt mozne? nadane deti v beznych montessori su normalne ako ostatne. Nadanie sa casto ukaze az v tradicnej skole.
- Ja som zaregistroval ze pises ze pouzivaju prvky, ale zaroven sa tvaris akoze vies jasne co to je lebo aj tvoja mama to pouziva. Hodnotis montessori na zaklade vysledkov triedy tvojej mamy, ale to nie je montessori a vysledky tiez nie.

"najprv mi napises:
"No a kedze v montessori nie je ucitel centrom diania, tak na tomto vztahu az tak veli nezalezi"
a potom:
"v montessori je vztah to, s cim sa pracuje aktivne""
- presne tak. V triede, kde vsetko riadi ucitel a nikto iny je kazdy problem s ucitelom problemom celej triedy. V Montessori sice zly ucitel tiez narobi problemy, ale v skutocnosti tie problemy riesi tym, ze pracuje so vztahom (tj. na sebe) a nie tym ze by tyral triedu. To mas tazko ked porovnavas hrusky s kiwi. V triede klasickej sa so vzthom nepracuje aktivne. V montessori je to hlavny prostriedok. Je to proste iny vztah.


"inak k tomu 2 odstavceku,kde si sa pytal,ci mi tam nieco nesedi, bola to len reakcia na toto:
cela montessori je zalozena na tom ze dieta respektuje prostredie a druhych. Nikto sa mu neprisposobuje, iba sa dava priechod tej cinnosti ktoru prave tuzi robit nejakou socialne prijatelnou formou, podla moznosti s didaktickym obsahom
(teraz neviem,ci to decko musi respektovat to,co sa prave robi,alebo si moze ist vysivat ten kobercek :D - ten smajlik je k tomu koberceku,lebo mne to posobi trocha komicky)"
- V montessori sa obvykle nic nerobi. Kazde dieta si vyberie presne to co prave potrebuje. A kobercek bol vo waldorfe, nie v montessori. je to sice pekna cinnost do druziny, ale nie je to material na pracu montessori. Ak sa robi nieco spolocne, tak musi respektovat ze sa to robi spolocne. Ale ak to nerespektuje, riesi sa to bez kriku a bez trestov a bez hodnotenia. Ked dieta robi zle, nahliada sa na to ako ze ma v danej chvili potrebu robit nieco ine. Upozornujem ze tu ide o male deti ktore sa intenzivne vyvijaju, nie o druhostupniarov ci dospelych.

"co sa tyka toho decka,co malo ist na gympel - verim,ze by si 10/11 rocnemu spuntovi vysvetlil,ze s gymplom bude moct mat dobre vzdelanie ,vela moznosti, zarabat vela penazi a uzivat si
...co viem,tak vacsina malych deti chce byt smetiarmi,alebo poziarnikmi
na to gympel netreba"
- Stvrtaci nechcu byt smetiari, to je domena skolkarov. A keby si sa s dietatom rozpraval, bol by si prekvapeny ake dokazu byt rozumne. Uz som pisal, myslis tradicnym sposobom kde dieta je menejcenna nesvojpravna entita.

"co sa tyka slovneho hodnotenia, to neviem,ci im uz na montesori neskoncilo (ak sa dobre pamatam,tak je teraz povinne hodnotenie znamkami - aspon minuly rok tusim bolo,lebo z toho boli ucitelia,
 yuanko Muž29 Kategorie
30.06.2010 22:48:02
yuanko
moja mama nerobi montesori, pouzivaju prvky Montesori (ti tam pisem,asi v 2. pispevku,ze sa trochu vyuziva...samozrejme nie celkom,kedze to u nich nie je mozne)

najprv mi napises:
"No a kedze v montessori nie je ucitel centrom diania, tak na tomto vztahu az tak veli nezalezi"
a potom:
"v montessori je vztah to, s cim sa pracuje aktivne"

inak k tomu 2 odstavceku,kde si sa pytal,ci mi tam nieco nesedi, bola to len reakcia na toto:
cela montessori je zalozena na tom ze dieta respektuje prostredie a druhych. Nikto sa mu neprisposobuje, iba sa dava priechod tej cinnosti ktoru prave tuzi robit nejakou socialne prijatelnou formou, podla moznosti s didaktickym obsahom
(teraz neviem,ci to decko musi respektovat to,co sa prave robi,alebo si moze ist vysivat ten kobercek :D - ten smajlik je k tomu koberceku,lebo mne to posobi trocha komicky)

co sa tyka toho decka,co malo ist na gympel - verim,ze by si 10/11 rocnemu spuntovi vysvetlil,ze s gymplom bude moct mat dobre vzdelanie ,vela moznosti, zarabat vela penazi a uzivat si
...co viem,tak vacsina malych deti chce byt smetiarmi,alebo poziarnikmi
na to gympel netreba

co sa tyka slovneho hodnotenia, to neviem,ci im uz na montesori neskoncilo (ak sa dobre pamatam,tak je teraz povinne hodnotenie znamkami - aspon minuly rok tusim bolo,lebo z toho boli ucitelia,co hodnotili slovne rozcarovani, ze to prislo tesne pred polrocnym vysvedcenim a oni museli dat nejake znamky dovtedy slovne hodnotenym detom)...to reagujem na clanok

yuanko, nepoznam ziadnu metodu, pristup,stroj, sposob myslenia, vynalez... ktory vymyslel clovek a bol by bez chyby, tak ruku na srdce: je montesori metoda taka dokonala?
 servant Muž21 Kategorie
30.06.2010 22:23:56
Zdá se, že máš chuť vysvětlovat montessori - tak proč toho nevyužít...
V obvyklé výchově, ať už školní nebo jakékoli, docházi k jakési konfrontaci - antagonismu mezi tím, co se dítěti chce a co po něm chce vychovatel. Dokonce i různé alternativní směry připouštějí, že dítě nemá vybudované své hranice, takže je nutné mu je dávat zvenku. Tj. v principu musí docházet ke střetům, i kdyby byly obratně vyřešení manipulací, takže by nebyly snadno viditelné. A konec konců i dospělý, když se chce něco naučit, tak mu nezbude, než uplatnit nějakou disciplínu, tj. nějaké násilí na sobě samém - i když to násilí může být docela mírné a ohleduplné a je schované, protož superego dobře socializovaného dospělého je zvnitřněné.

Zajímalo by mě teda, jak to je v systému montessori - jestli tam dochází i k otevřeným konfrontacím, nebo je to všechno tak ohleduplné, že jsou zabalené v nějakém přijatelném obalu, nebo jestli je v principu možné, že dítě opravdu baví poznávat svět s takovým potenciálem, že ta konfrontace tam není vůbec potřeba?
A pokud by to tak opravdu bylo - je to tak u každého dítěte, nebo jen u některých?
Protože ze zkušenosti vím, že každé dítě se nepotřebuje konfrontovat, aspoň ne otevřeně. Jasně že většina těch nekonfrontačních dětí spolkne tu socializaci i s navijákem a jsou jenom malí dospělí, ale znám i takové, které nepotřebovaly konfrontaci a přesto se staly samy sebou. Ale nejsou naopak nějaké děti, které prostě konfrontaci potřebují, aby mohly dospět - ne jako kompenzaci něčeho co nedostaly, ale pro ni samotnou, aby si prostě "brousily zoubky"?

Zkusím to ještě na praktickém příkladu: dítě třeba nechce počítat, protože si právě potřebuje tkát. Později třeba bude mít tkaní dost a bude na řadě zrovna matematika. Co když ale bude chtít pořád jen tkát?
- Dobře - děti jsou tvárné a dají se snadno motivovat, když je v tom člověk trochu obratný.
Co když ale tkaní není vnitřní potřeba, ale sublimovaný vztek na vychovatele?
- Dobře - vychovatel by potom měl pracovat sám se sebou a objevit, čím to dítě frustruje... Co když ale za to nemůže vychovatel, ale dítě to na něj jenom přenáší?
- Dobře, ted by měl vychovatel nebo psycholog najít, kdo nebo co teda to dítě frustruje a nechat ho tkát tak dlouho, až bude jeho potřeba nasycená - nebo přesněji - objevit, co vlastně dítě potřebuje doopravdy.
Ale nemůže být taková potřeba konfrontace se světem dospělých součástí jeho osobnosti, nemůže někdo takový prostě být vrozeně? Nebo se potom také dítě nehodí pro systém montessori?
 bilej tygr Muž74 Kategorie
30.06.2010 15:30:31
Pater- su tam aj citacie takze to zas tak moc dlhe nie je. A aj keby, tak aky je v tom problem? Nepisem to tebe, tebe pisem kratke lebo raz si mi tvrdil ze tajomstvo tvojho uspechu je v tom ze pises kratke prispevky, tak som usudil ze tak to mas rad:)
 yuanko Muž29 Kategorie
30.06.2010 14:55:26
yuanko - už to s tou dĺžkou trochu preháňaš, nie?
 Pater Hovado Muž Kategorie
30.06.2010 14:28:53
Servi- sorry za dlzku ale su to aj citacie...
Na toto druhe som zabudol odpisat... ale v podstate som to napisal v predoslom prispevku. Sam pises ze na tom boli lepsie nez decka z beznej aj pri horsom pedagogovi, no a to je ten vysledok pedagogiky tak nepis ze na nej nezalezi. A este raz, zda sa mi ze to co myslis ty je nieco ine s prvkami montessori. Mravce totiz nie su sucastou Montes. materialu.
Jo a cisto technicky, naozaj si myslis ze "lajbavy" ucitel ostane (alebo si ho nechaju) v montessori skole:)? Opat tradicne myslenie, pretoze v beznych skolach je takych plna rit. V montessori si to dovolit nemozu, potom to uz neni montessori. Ale opakujem, ze sa s tym da pracovat, a pridavam, ze rozdiely medzi skupinami ktore si spominal mozu tkviet aj v inych faktoroch nez je schopnost ucitela nadchnut. Neni totiz skupina deti ako skupina deti (dufam ze boli aspon v rovnakom veku).
 yuanko Muž29 Kategorie
30.06.2010 14:22:30
"takze zrazu existuje dobra montesorri a zla montesorri? (hmm,ake su kriteria na rozlisenie?)"
-nie, len existuju montessori skoly a skoly s prvkami montessori. A tie naozaj montessori nie su zas take caste vzhladom na narocnost na ludi, financie, vzdelanie a kadeco ine. Sorry, nemozem sa vzdy vyjadrovat stopercentne, kaodpadne si myslim ez z kontextu sa to pochopit dalo.

""Jednoducho potreboval v tej chvíli robiť koberček. Vo waldorfskej škole potreboval na voľnú činnosť prestávku. Slobodný výber činnosti je hlavnou náplňou pedagogiky M. Montessori."
tvoj koment: "V montessori ucitel svoje posobenie prisposobuje dietatu, nie dieta potrebam institucie.""
-Tymto si co chcel povedat? Nieco ti tam nesedi?

"ad gymplak - inak k tomu boli ti smajlici (ze ako vychcal s rodicmi)
to dieta bolo 4-tak na zakladnej skole, tie vacsinou vobec netusia, kam chcu ist
na gympel nechcel ist preto,lebo v hentej skole mal kamaratov (a ano,nikto sa s nim o tom takto nerozpraval,lebo nikoho ani nenapadlo,co sa malemu roji v hlave...ale to sa u ludi stava bezne)"
- Tak vidis. To je presne problem preco su nespokojni rodicia deti z alternativ, aj preco su nespokojni ludia ktori pracuju s ludmi s mentalnym postihnutim s ktorymi pracujem aby boli schopni vlastneho nazoru. Ty to uvadzas ako negativny priklad pretoze pre teba je jasne ze o decku jednoducho maju rozhodovat rodicia pretoze este nie je kompetentne rozhodovat o sebe same a rodicia vedia lepsie posudit co je pren dobre. Ja som skor zastanca toho, ze dieta, ako aj clovek s postihnutim, je uplne kompetentne rozhodovat sa o sebe same. Jedine co potrebuje je asistencia, prezutie moznosti do jemu prijatelnej podoby. Tu nejde o to ze on nechcel ist na gympel tak jednoducho rodicia maju zakaz chciet od neho nieco ine! Tu ide o to, ze ak by ho brali ako plnohodnotnu ludsku bytost, nebudu HOVORIT co ma robit ale budu sa ROZPRAVAT O TOM co sa robit da a ake to ma nasledky. Inteligentny stvrtak by mozno pochopil preco je lepsie ist na gympel a nedomrvil by prijimacky. Alebo by to jednoducho nechcel, ale bolo by to JEHO rozhodnutie, nie rozhodnutie ZANHO. Nechapem ako mozes argumentovat tym, ze protest voci rozhodnutiu ktore mu bolo urobene za chrbtom a bolo vo sovjej podstate nasilne je cosi co svedci o nedobrosti akehokolvek systemu ktory ho naucil ake nieco robit. Vezmi si, ze v montessori by bola ovela vecsia sanca ze pojde na gympel nez takto. Vezmi si ze by sa naucil rozhodovat o svojom zivote, videl by zodpovednost ktoru za seba ma a aj by chapal nasledky toho ako sa rozhodol, aj by mal ovela blizsi vztah k rodicom ktori by mu dali taku doveru a uctu aby sa s nim porozpravali ako s rovnocennym a zaujimal ich jeho nazor na to aky chce mat dalsi zivot. Zda sa ti to malo:)?

"proste je super,ze dostanes mieru volnosti,ale niekedy je dobre,ak ta do niecoho dotlacia (skoda len,ze neexistuje platne pravidlo,kedy ta maju tlacit a kedy nie ;)"
- Dotla
 yuanko Muž29 Kategorie
30.06.2010 10:05:28
a to posledne som mal moznost vidiet vela krat aj v rovnakych podmienkach
napr. aj pri metode montesorri - 2 triedy s nadanymi deckami, osnovy rovnake,metody rovnake, 2 ucitelky
jedna mala ovela vacsi uspech ako druha, dokazala si deti ziskat, proste to bolo v nej, naco tie decka mali o dost lepsie vysledky,ako decka z vedlajsej triedy,viac sa zapajali do mimoskolskych aktivit a boli take...cistlivejsie na okolie by som povedal
deti z druhej triedy, vyucovane inym pedagogom boli na tom lepsie,ako bezne decka na skole,ale predsa nedosahovali rovnaku uspesnost,ako decka z prvej triedy
prave kvoli typu pedagoga (ale ved to mas tak vsade,su ludia sikovnejsi a menej sikovni)
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
30.06.2010 10:01:09
yuanko
takze zrazu existuje dobra montesorri a zla montesorri? (hmm,ake su kriteria na rozlisenie?)

"Jednoducho potreboval v tej chvíli robiť koberček. Vo waldorfskej škole potreboval na voľnú činnosť prestávku. Slobodný výber činnosti je hlavnou náplňou pedagogiky M. Montessori."

tvoj koment: "V montessori ucitel svoje posobenie prisposobuje dietatu, nie dieta potrebam institucie."

ad gymplak - inak k tomu boli ti smajlici (ze ako vychcal s rodicmi)
to dieta bolo 4-tak na zakladnej skole, tie vacsinou vobec netusia, kam chcu ist
na gympel nechcel ist preto,lebo v hentej skole mal kamaratov (a ano,nikto sa s nim o tom takto nerozpraval,lebo nikoho ani nenapadlo,co sa malemu roji v hlave...ale to sa u ludi stava bezne)

ja som trebars v 4-tej chcel ist na gympel len preto,lebo tam sli kamarati (oni sa nedostali a ja ano,paradoxne)...a tiez uz som tam potom nechcel ist (ale rodicia pretlacili a dobre urobili)
proste je super,ze dostanes mieru volnosti,ale niekedy je dobre,ak ta do niecoho dotlacia (skoda len,ze neexistuje platne pravidlo,kedy ta maju tlacit a kedy nie ;)

inak na ucitelovi zalezi naozaj dost (ak si stale myslis,ze nie,pochod si rozne triedy na tej istej skole, kde sa bude vyucovat ten isty predmet,ale s roznymi ucitelmi...sam uvidis rozdiel)...ved aj v tvojom clanku pisu,ze je to hlavne o medziludskych vztahoch (a toto ti ovplyvni skor nahoda,ako system vzdelavania)
priklad s ucitelmi -vid gympel,kam som chodil - bol paradny,odchazali od nas naozaj hlavy a machri, lenze gympel sa prestahoval, ucitelia zacali odchadzat do dochodku a voila, teraz uz by som tam nesiel (proste ti starci,ktori mali mnozstvo skusenosti s ucenim a vedeli ich uplatnit - teda ako ktori, labaky, chodby,kde to zilo, vitriny vypchatych zvierat a celkovo historicka budova davali tomu gymplu nieco,co z nas urobilo iny matros,ako z terajsich gymplakov,co tm chodia- co vidim napr. aj na ludoch,ktorych poznam a chodia tam)

ono,blbe je,ze to mas nedotiahnute - 4 roky montesori a potom gympel,alebo obycajna skola?
tak ak skonci na obycajnej skole,so svojimi vedomostami a tym,ako je popredu tam bude stagnovat
na skole v TT,kde maju tie nadane decka ich tak viac menej vedu tusim az do 9, alebo 8 (a uz z 8 skusaju gympel samozrejme,lebo obycajna stredna skola = stagnacia)

ako,aby som podla teba len nesiel proti montesorri, tak aj mne sa tam nieco paci - trebars interaktivne branie vedomosti (mati sa s nimi tak ucila o mravcoch,ze si decka robili vlastne mraveniska v malych akvarkach a pozorovali chodbicky, vypracovali referaty a podobne),to je fajn
lenze proste ano,aj ked sa budes moct zabavne vzdelavat 9 rokov zakladnej skoly a nedajboze budes mat stastie aj na gympli,prides na Univerzitu a...ved sam si vysokoskolak, kolko predmetov je ciste biflenie sa chujovin?
a kym ostatne obycajne decka su na to zvyknute,hentie nie su (tot nevyhoda ludi,ktori potrebuju podnety a su zvedavi a hravi)
ale na druhej strane je aj to bifl
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
29.06.2010 19:44:47
Globální výchova - to se prosazovalo v té ekologocké výchově. Existuje kniha s tímto názvem, když jsem pracoval s mladými lidi tak jsem z ní dost věcí používal, a taky se to vykládalo na seminářích o ekologické výchově. Ale jestli je to nějaký samostatný směr, to nevím - asi ano, ale víc už o něm nevím.
 bilej tygr Muž74 Kategorie
29.06.2010 18:28:57
bilej tygr- presne tak:). A ta globalna vychova, to je nejaky vychovny koncept?
 yuanko Muž29 Kategorie
29.06.2010 16:44:59
K tomu "občanskému postoji" ještě:
On možná někdo chápe "občanský postoj" jako absolutní konformitu - loajalitu. To by se ovšem dalo vyjádřit taky slovy "držet hubu a krok". Tak si to možná představuje taky řada politiků a vůbec všichni úředníci a lidé, jejichž povoláním je manipulovat s občany.
Jasně že takovému konformnímu občanovi se žije lépe - nepřichází do konfliktů, nadřízení ho mají rádi, povyšují ho, dají mu dobrý plat... a konec konců tradiční škola vychovává lidi k takové konformitě. Takže pokud si zachováme trochu samostatnosti a nezávislosti, je to jen díky zbytku nějakého zdravého rozumu, který jsme navzdory škole v sobě schrastili (s trochou nadsázky samozřejmě).

Jenomže v tom je podle mě právě zakopaný pes - pokud nechceme jenom držet hubu a krok, musíme se vzbouřit. A protože nás nikdo nenaučil, jak to udělat kultivovaně a na úrovni, vzbouříme se zcela živelně a primitivně - a to je často proti všemu. Nechceme patřit do žádného celku, chceme být absolutně nezávislí, svobodní ode všeho... a ani nemáme tu schopnost někam patřit a vzít na sebe odpovědnost za to, že jsme součástí něčeho, co jsme si sami zvolili. A pokud jo, tak je to zase jen ta živelná konformita - takže jen držíme hubu a krok vůči něčemu jinému.

Naučit se žít jako součást něčeho, tj. dokázat si uvědoměle zvolit, kam chceme patřit a potom pro ten celek pracovat, ale přitom se mu nepodřizovat slepě, to se podle mě člověk musí učit a tuto schopnost kultivovat. Nebo přinejmenším stojí za to na tom pracovat - i když to většinou nějak zvládneme i bez toho...
A tohle právě vidím v systémech, jako je Montessori nebo globální výchova, snad i v tom Waldorfském školství...
 bilej tygr Muž74 Kategorie
29.06.2010 14:02:15
"nabiflene a nepochopene "vedomosti" nie su podla mna vedomosti (preco inak by bolo to slovo v uvodzovkach?)"
- Ved ja som ho dal do uvodzoviek prave preto. Drviva vacsina vedomosti zo skoly su v skutocnosti "vedomosti". V montessori ked mas vedomost, tak je to vedomost, bud je, alebo neni.

"za bullshit povezajem hlavne tie kecy o obcianskom postoji (aj tak pojde slovak makat tam,kde mu ponuknu viac,lebo nasa krajina stoji a vzdy bude stat v mnohom za rit)"
Ano tiez si myslim ze dobry obciansky postoj vdaka montessori nie je zaruceny. Ale je vacsia pravdepodobnost ze dotycny bude, pokial je z dobrej montessori, mat velky cit pre spolocnost a jeho okolite prostredie. urcite vacsi nez dnes, ked v podstate ta doslova vychovavaju k tomu, ze nemas ziadnu zodpovednost, mas len drzat hubu a krok, a potom zrazu sa mas o sebe rozhodovat a makat na sebe.


vysledkom je,ze sice som sikovnejsi,mudrejsi a mam lepsie predpoklady,takmer neurobim bc. stupen studia,kde je treba skor prave tato schopnost vediet sa ucit, nerozmylat nad tym,naco to je,pripadne,aka je to sprostost (a ze mam potrebu robit nieco ine)

"a z montesori som si zvykol,ze sa okolie prisposobi mne,ne ja okoliu"
- to si kde nabral? cela montessori je zalozena na tom ze dieta respektuje prostredie a druhych. Nikto sa mu neprisposobuje, iba sa dava priechod tej cinnosti ktoru prave tuzi robit nejakou socialne prijatelnou formou, podla moznosti s didaktickym obsahom. Cela montessori je zalozena na discipline a sebadiscipline, bez nej by nefungovala. CO je zrejme dovod, preco v systeme ktory pouzivaju na nadane deti nie su take vysledky ake by byt mali, lebo iba materialy nie su nic, nez dobre pomocky.


"co chce trh?
hlbaveho cloveka,ktory je zvyknuty,ze sa mu okolie prisposobi a ma volnost,alebo nejaky polostroj,co spravi to,co potrebujes?"
- A tym chces povedat co, ze by sme mali podporit system ktory vychova polamanych ludi ktori su lahko vmanipulovatelny do role robota?
V skutocnosti trh nechce nijakym sposobom takych ludi. takych chcu mocenske orgaizacie a statne institucie, a sefovia s mizivym stylom vedenia. Vezmi si taky google, ten fachci jak hodinky a pravidla ktore tam panuju sa nezanedbatelne ponasaju na montessori (aelbo ine humanisticke alternativy). Len priklad, najefektivnejsie vedenie sa ukazalo take, kedy ludia maju volnost akym sposobom a kedy splnia svoje ulohy (je tam par dalsich faktorov, napr. moznost supervizie, ale v principe ide o toto).
Skusim ti odpovedat este inak. Ano, je tu riziko ze dieta z montessori bude mat v nasom beznom svete urcite problemy. To je aj aktualna otazka ktora sa riesi aj v montessori. Ale je to chyba montessori? Alebo systemu? Ja sa skor klonim k tomu, ze aj firmy by mali konecne pochopit to, k comu mame uz neskutocnu spustu evidencie, ze je potrebny iny styl vedenia nez je momentalne bezny. Aj pre spokojnejsich zamestnancov, ale aj pre fakticke zvysenie vykonnosti! Tr
 yuanko Muž29 Kategorie
28.06.2010 22:53:29
a ber v uvahu aj to,kolko je s tym prace a aky ma za to bezny ucitel plat
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
28.06.2010 22:51:32
yuanko
nabiflene a nepochopene "vedomosti" nie su podla mna vedomosti (preco inak by bolo to slovo v uvodzovkach?)
za bullshit povezajem hlavne tie kecy o obcianskom postoji (aj tak pojde slovak makat tam,kde mu ponuknu viac,lebo nasa krajina stoji a vzdy bude stat v mnohom za rit)

vies,toto je na jednej strane dobre ale na druhej zle:
"V montessori ucitel svoje posobenie prisposobuje dietatu, nie dieta potrebam institucie"

vid ja a moj bracho - ja som z nas sice sikovnejsi,nemam problem pochopit veci ovela rychlejsie,vdaka comu ani nepotrebujem take mnozstvo casu na vzdelavanie,cize ano,montesori pristup mi bude vyhovovat,lebo som badavy typ a tu mam sancu badat
zaroven sa moj brat namiesto toho nauci ucit - systematicky, proste dokazat sediet dlhe hodiny nad knihami, ucit sa cele hodiny (kym ja po nejakej pol hodine potrebujem dalsi podnet a z montesori som si zvykol,ze sa okolie prisposobi mne,ne ja okoliu)
vysledkom je,ze sice som sikovnejsi,mudrejsi a mam lepsie predpoklady,takmer neurobim bc. stupen studia,kde je treba skor prave tato schopnost vediet sa ucit, nerozmylat nad tym,naco to je,pripadne,aka je to sprostost (a ze mam potrebu robit nieco ine)

yuanko neboj,poznam montesori metodu, zazil som ju na zivo (lebo sa pri uceni hentakych deti tiez aspon trocha vyuziva, dokonca som k tomu pomahal pri pisani prace, kde bola vyuzita pri edukacnom procese)
ale poloz si dalsiu otazku:
co chce trh?
hlbaveho cloveka,ktory je zvyknuty,ze sa mu okolie prisposobi a ma volnost,alebo nejaky polostroj,co spravi to,co potrebujes?

esteraz ti to zhrniem - nehovorim,ze je to zla metoda,ale nie je to idealna metoda (ale ani svet nie je idealny,vsakze?)...a moze byt ucinna rovnako,ako bezne metody (nejde totiz o typ metody,ale aj o to,ako si sadne pedagog so ziakmi a akych ziakov v triede ma a to neovplyvnis edukacnou metodou, to sa da ovplyvnit len vyberom ludi,ktory nie vzdy mozes urobit)
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
28.06.2010 16:36:37
Pater- skor myslim ze si nieco tak odlisne od sucasneho systemu nevies predstavit. Tiez som to do nedavna nevedel. Je jedno ci ho obhajuje alebo co robi, len som reagoval na to co napisal. Ak som to zle pochopil tak ma snad opravi. Neslo vobec o hodnotenie klasickeho systemu. Skor somto vnimal ako hodnotenie roznych aspektov a boli tam aj nejake dedukcie o dosledkoch.
 yuanko Muž29 Kategorie
28.06.2010 16:29:45
Nechcem hovoriť za servanta, ale nemyslím si, že by obhajoval súčasný systém. Ja mám skôr dojem, že vyjadril to, čo si o tom myslím aj ja. A totiž, že celé montesori sú len pekné rečičky a výsledok rovnako na hovno ako pri klasickom systéme. Ale možno som ho zle pochopil.
 Pater Hovado Muž Kategorie
28.06.2010 16:05:41
servi:
""Dnes už hádam netreba nikoho presviedčať o tom, že sa vzdelanie nemeria sumou vedomostí, či o tom, že občiansky postoj je práve taký dôležitý ako násobilka, hoci to s prioritami v bežných slovenských školách vyzerá inak."
pride mi to ako cisty bullshit"
- jediny bullshit na tom je, ze to tak este stale nie je a miera nabiflenych a nepochopenych "vedomosti" je este stale mierou "vzdelania". Alebo v com vidis ten bullshit? Mas dojem ze by to malo byt inak:)?

"co sa tyka montesori pristupu - nie je zly, ale nemoze byt vseobecne platnym pravidlom (uz len preto,ze kazdy je individualny a vyzaduje trochu ine zaobchadzanie)"
- Montessori pristup je ZALOZENY na riadeni pedagogickeho procesu podla potreby toho ktoreho dietata, takze netusim o com hovoris. Naopak je to JEDINA pedagogika, ktora nevychadza z teorie o dietati, ale tvori teoriu podla dietata (tak vznikla a tak sa aj pouziva, preto je taka narocna).

"ked sa pozriem na svojich rodicov, maju dobre zaklady zo skoly - a ucili sa za komunizmu,kde musela byt aj disciplina, cize to tiez nemoze byt zle
problem nie je v systeme skol, skoly su dobre (ak je dobry pedagog - mali sme na skole vela matematikarov, moja ucitelka bola super a naucila nas toho vela, bratranca uci taka,ktorej nerozumie ani slovo...suplovala nas,ani my sme jej nerozumeli)
su ucitelia,ktorym niekto rozumie ,niekto nie
proste esteraz - individualita"
- V montessori ucitel svoje posobenie prisposobuje dietatu, nie dieta potrebam institucie. To, ci si nieco "nauceny" sa tazko vysvetluje niekomu kto nepozna montessori materialy, ale ja snad len tolko, ze deti ktore su vzdelane v montessori sa ucia na roznych urovniach napr. vzorce pre vypocet objemu uz od skolky a cez vsetky zmysli ktorymi to ide. V klasickej skole, nech uz je tam akakolvek disciplina, sa ucis vzorce, nie principy. V montessori je trend odhalovat vzorce na zaklade porozumenia principom. Tie pochopia vdaka premyslenej praci s konkretnym fyzickym materialom.

"dalsia vec je prostredie,z ktoreho decko pride,lebo to hra velku ulohu (vychova,ucenie sa s detmi,naucit sa ucit, atd.) a to skola velmi neovplyvni"
- Ale mozes ovplyvnit vnutornu slobodu myslenia, a barieru ktoru si dieta musi postavit aby si ochranilo aspon zvysky svojho ucitelmi a systemom dobyteho ega (i ekby to bolo len tych par ucitelov ktorym nikto nerozumie a ktori pouzivaju zle metody, ale takych nie je par). Odhliadnuc od toho, ze nutit dieta temer nepretrzite sediet 4-7 hodin je viac proti prirode nez vsetky homosexuality transsexuality a ine uchylky dokopy.

"jednoducho snaha vypestovat dokonaleho cloveka je strata casu"
- Kde sa niekto snazi o vychovu dokonaleho cloveka? A o aky ideal cloveka sa podla teba snazia???

"nehovorim,ze ten typ skol je zly,ale podla mna je skor pre urcitu skupinu ludi
napr. moja mama uci mimoriadne nadane decka a tie maju v skole podobny pristup
t
 yuanko Muž29 Kategorie
28.06.2010 07:28:47
"Dnes už hádam netreba nikoho presviedčať o tom, že sa vzdelanie nemeria sumou vedomostí, či o tom, že občiansky postoj je práve taký dôležitý ako násobilka, hoci to s prioritami v bežných slovenských školách vyzerá inak."

pride mi to ako cisty bullshit

v polke ma to prestalo bavit, je tam tych bullshitov viac (dost nepodlozenych tvrdeni)

co sa tyka montesori pristupu - nie je zly, ale nemoze byt vseobecne platnym pravidlom (uz len preto,ze kazdy je individualny a vyzaduje trochu ine zaobchadzanie)
ked sa pozriem na svojich rodicov, maju dobre zaklady zo skoly - a ucili sa za komunizmu,kde musela byt aj disciplina, cize to tiez nemoze byt zle
problem nie je v systeme skol, skoly su dobre (ak je dobry pedagog - mali sme na skole vela matematikarov, moja ucitelka bola super a naucila nas toho vela, bratranca uci taka,ktorej nerozumie ani slovo...suplovala nas,ani my sme jej nerozumeli)
su ucitelia,ktorym niekto rozumie ,niekto nie
proste esteraz - individualita
dalsia vec je prostredie,z ktoreho decko pride,lebo to hra velku ulohu (vychova,ucenie sa s detmi,naucit sa ucit, atd.) a to skola velmi neovplyvni

jednoducho snaha vypestovat dokonaleho cloveka je strata casu
nehovorim,ze ten typ skol je zly,ale podla mna je skor pre urcitu skupinu ludi
napr. moja mama uci mimoriadne nadane decka a tie maju v skole podobny pristup
tam sa tomu vfelmi necudujem,lebo su ine - rychlo stratia pozornost, su velmi tvrdohlave (lebo si uvedomuju same seba), zaroven sa vedia ale aj rychlo ucit, zaujat,su zvedave...
ale nemaju disciplinu a v takomto systeme ju ani mat nebudu - co vedie napr. k tomu,ze chalan co siel na prijimacky na gympel naschval posunul vysledky vsetkych prikladov o 1,lebo tam nechcel ist
:DDD
Smajlík  servant Muž21 Kategorie
27.06.2010 17:24:22
timwood - ver tomu, že existuje kopu fasa vecí, ktoré neprerazili kvôli ľudskej blbosti. Za príklad dávam prehliadač Internet Explorer, ktorý je stále najpoužívanejší, hoci je zo všetkých asi najhorší. A takých vecí je kopa.
 Pater Hovado Muž Kategorie
27.06.2010 15:16:54
Timwood-
"keby to bolo take fasa..uz by sa to davno vsade rozsirilo a prevalcovalo by to klasicky system."
- to je len tvoja nepodlozena domnienka ked sa obzries okolo seba, zistis to aj sam. kazdy vie ako by veci mali byt, ako su spravne, ale malokedy to tak aj robi. A ma to aj kopu inych dovodov, ze sa to nerozsirilo. Kopu ktore poznam a urcite aj kopu o ktorych ani neviem.
- Alternativa je odvodena od "alter"- odlisny, iny a "natus"- povaha. je to pedagogika odlisnej povahy, to slovo neznamena, ze z alternativy sa nemoze stat mainstream! z mojho pohladu su desiatky alternativnych skol a tradicny system je iba JEDNOU Z ALTERNATIV. A kazda ina alternativa o ktorej viem je lepsia.

"ibaze sa tak nestalo a ani nestane. vzdy to bude len alternativa.."
-nestane sa tak, z vyssie spominanych dovodov, a este preto, ze to je len jedna z alternativ. takze nikdy nebude vsetko montessori, vzdy bude pluralita. Ale principy su niektore univerzalne v kazdej "humanistickej" alternative, a tie sa uplatnit daju a aj sa to robi, na slovensku je pilotny projekt (uz asi 14 rokov) jednej skoly (Rogeriana).

"poslal by si svoje dieta do takej skoly ? :) - lebo ja nie..."
-Tuzim po tom aby som tam mohol vlastne deti poslat, a verim ze dovtedy bude aj prijatelnejsia alternativa nez dnes- dnes su len sukromne vdaka super legislative, a 12000 mesacne jednoducho mat nebudem navyse najblizsich dvadsat rokov urcite.

bilej tigr- ty mas aku zaujimavu pracu ked taketo absolvujes:) co vlastne robis?
Waldorf je zvlastna pedagogika. Je totalne nezlucitelna s tradicnym systemom, pretoze Steiner tvrdil ze deti sa maju do pomerne vysokeho veku IBA hrat (tusim az do 12 rokov!). A ten vztah tam presne nepoznam,a le viem ze su tam aj tvrdsie usmernenia. Montessori napominanie a kritiku odmieta, a funguje to (ked to funguje) vdaka specialnym materialom a pripravenemu prostrediu, a tiez sposobe riesenia konfliktov a problemov, ktory je dost specificky. Na detske problemy (tie bezne, nie tazke poruchy) sa nahliada ako na "potrebu robit v danej chvili nieco ine", takze sa dieta nestopne, len sa jeho cinnosti da zmysluplna napln. Hranice potrebuju, ale je vela sposobov ako im ich dat, a nie kazdy dieta nedeformuje.
Adlera poznam z pohladu terapie, a mali sme aj semester o casti jeho pedagogiky. Ale skolu nepoznam taku, ani to nie je moc zname. Viaceri terapeuti si alozili skoly (napr. Rogers, taka je aj na slovensku). On genialne zhrnul v jednoduchosti, to je prenho charakteristicke, dost zasadne principy a vytvoril prehladny pouzitelny system o ktory sa da opriet. Ak chces vediet viac tak ma peknu knizku Dreikurs, to je jeho nasledovnik ktory sa tym vera zaoberal- logicke dosledky. a potom skor tak pre rodicov: deti ako vyzva. A pekne zhrnuta teoria je aj v uplne tenuckej knizocke od Waltona- tusim nieco ako jak lepe porozumet detem a adolescentem alebo nieco s tou tematikou to mam tusim aj v elektronick
 yuanko Muž29 Kategorie
27.06.2010 14:32:08
keby to bolo take fasa..uz by sa to davno vsade rozsirilo a prevalcovalo by to klasicky system. ibaze sa tak nestalo a ani nestane. vzdy to bude len alternativa..

poslal by si svoje dieta do takej skoly ? :) - lebo ja nie...
 timwood.
27.06.2010 11:30:29
Myslím, že od súčasného modelu môže byť len máločo horšie. Na druhej strane si myslím, že z vody sa variť nedá. Kým je školstvo plné učiteliek, ktoré učiť nevedia alebo ešte horšie NECHCÚ učiť, tak môžeš dať ľubovoľný model, s ľubovoľným cool anglickým alebo talianskym názvom a bude to rovnako na hovno.

Myslím, že aby bolo školstvo skutočne účinné, tak by sa najprv muselo zmeniť jeho poňatie v našich hlavách. Už by nemalo byť brané ako spôsob ako uzemniť decko a spraviť z kreatívneho, energického, entuziastického mladého človeka továrenský stroj s volebným právom, prípadne zatrpknutého intelektuála s odporom k systému. Školstvo by malo podporiť mladých ľudí, nie ich za každú cenu meniť na náhradné súčiastky.
 Pater Hovado Muž Kategorie
27.06.2010 00:15:00
Mě je to hodně sympatický. Zajímalo by mě, jak to vypadá konkrétně, z blízkého pohledu, jestli opravdu všechno funguje podle těch předpokladů.
Nedávno jsem byl na nějaké exkurzi s třídou waldorfské školy - měl jsem představu, že to je nějaké takové kamarádské, jak to popisuje autorka tohoto článku - a ono to naopak bylo dost autoratativiní - paní učitelka mi vysvětlila, že děti potřebují nějakou strukturu zvenku, že sami nejsou schopné si stanovit vlastní hranice - což je teda i moje zkušenost. Tady se píše, že si žáci si učiteli tykají, sami si určují, co se bude dělat... i když teda tykání nijak nemusí snižovat atoritativnost - komunisti taky všem tykali.
Kdysi jsem byl na nějaké škole adleriánské psychologie (ICASSI - možnás o tom slyšel) - ti učí trochu něco podobného, ale ne až do takových důsledků. To, co jsem se tam dozvěděl, docela ovlivnilo můj život dodnes... a to byla jenom ochutnávka.
Budu si o tom muset přečíst víc...
 bilej tygr Muž74 Kategorie

Slevové kódy

Přidání rozhřešení Starší zpověďNovější zpověďHlavní stránka
TVÁ PŘEZDÍVKA:

OPIŠ BEZPEČNOSTNÍ KOD:
Captcha

Tento inzerat koupíte on-line od 100 Kč.
Přidej inzerát on-line od 100 Kč
TEXT ROZHŘEŠENÍ:

PŘILOŽ SMAILÍKA:
Smail Palec nahoru Smail Hrozící Smail Drží palec Smail Není to důležité Smail Dostaneš do huby Smail Smutný Smail Cože?? Smail Safra Smail Pusinka
jupííí tak bacha držím palec to je fuk tumáááš ach jo no nééé ?! safra mmmuc
(žádný )


Změňte svoje cookies preference

Nejlepší chorálová skupina světa... GREGORIAN 2020 ...20th ANNIVERSARY WORLD TOUR.

REKLAMA
Copyright 2003 www.zpovednice.cz + www.spovednica.sk

TOPlist TOPlist