Můj drahý příteli,
mnoho lidí zcela tápe ve smyslu bytí, v tom, co by měli a neměli činit. Mnoho lidí nechápe svoji vlastní podstatu a realitu. Takoví pak propadají úzkostem a zmatkům a nevědí, co si se svým životem počít.
Ty však máš nesmírné štěstí, jelikož nyní Ti vyjevím pravdy z Védské filosofie, která Ti všechny ontologické otázky ozřejmí.
Zaprvé jest třeba se zamyslet nad tím, co je úplně nejzjevnější. Co je nepopiratelné. Můžeš samozřejmě popřít Boha, to jest nesmírně snadné. Můžeš ale dokonce popřít třeba i hmotu a to, co vidíš. Jistě ses již nejednou spletl ve svém úsudku, kdy sis myslel, že vidíš něco a ono to bylo něco jiného. Znáš filmy, počítačové hry, iluze, měl jsi živé sny atd. Jistě Tě již nejednou napadlo, zda celý svět a celé bytí není také jen jedna velká iluze a co vlastně ve světě není iluze?
Složité otázky, jednoduchá odpověď. To jediné, co je nepopiratelné, jsi Ty. Tvoje vlastní existence. Ba dokonce čím více popíráš svět kolem sebe, čím více o něm přemýšlíš, tím více se utvrzuješ v tom, že JSI.
A přesně toto, to uvědomění si sebe sama se odborně nazývá átma.
Pojďme dál:
Krom toho, že existuje átma je tu však nepopiratelně ještě jiná věc. A to sice to všechno okolo. Jsi tu Ty, átma, ale je tu ještě například strom. A Ty nejsi ten strom. Chtěl bys třeba i být. Ale nemůžeš. Možná si kladeš otázky, zda i strom jest pro sebe sám átma. K tomu se dostaneme též, ale nyní si vydefinujme, že svět se dělí na dvě základní entity. Átma, to už jsme si vysvětlili, a to ostatní. A to se odborně nazývá brahma (neplést s božskou osobností Bráhmou).
Nyní si zkusme položit nějaké otázky, předesílám, že jsou to vůbec ty nejzajímavější, které je možné klást. Například jak je možno propojit átma a brahma? Může se někdy stát átma také brahmou? Může átma, které má nyní podobu člověka získat podobu například onoho zmíněného stromu? Jest strom sám pro sebe také átmou? A co pes? A co kopec? A co planeta? A jest nějaké átma, které není závislé na hmotné podstatě?
Jistě sis, kamaráde, všiml, že veškeré brahma jest dočasné. Vše, co kolem sebe vidíš, jednou zanikne. Ale átma ne. Jednou zemřeš a zanikne i Tvoje tělo. Ale átma ne. Átma získá jinou hmotnou podobu (možná, nemusí, k tomu se dostaneme). A zde pak záleží na zvláštních silách, které ve styku s brahma podstupuješ. Zní to složitě? Ale vůbec ne – například pokud zvedáš činky, tvé hmotné tělo se změní a budeš silný, pokud se často vystavuješ slunci, budeš opálený. Pokud se budou i Tví potomci vystavovat slunci, za mnoho generací z nich vzniknou černoši. Působí zde tedy jisté síly.
A úplně stejně je to i s tím, jaké tělo obdržíš ve svém příštím životě. Tyto síly se nazývají kharma.
Jestliže si svým vědomím vytváříš zvířecí vlastnosti, obdržíš ve svém příštím životě zvířecí tělo. To není žádné duchovno, žádné náboženství, nepřijde po tvé smrti dědeček s plnovousem, které posčítá Tvé hříchy a pošle Tě do nebe, či pekla (smích). To jest prostě a jednoduše věda. Fyzikální zákon.
Jestliže tedy například konzumuješ s gustem maso, narodíš se jako lev a budeš si moci svou vášeň užít dosyta.
Ženy, které se zabývají jen tím, že vystavují na odiv svá těla, narodí se v příštím životě například jako krásné rostliny. Jako orchidej. Lidé půjdou kolem a řeknou si: to je ale krásná orchidej.
Ovšem bude to zcela promarněné, protože takové átma oné orchideje už není vystavovat se a mít z toho potěšení. Orchidej se vystavuje proto, aby se rozmnožila. Je to pro ni bytostná potřeba. A až zemře, obdrží jiné tělo na základě toho, co si vytvářela v životě. Sloužila-li oddaně svému údělu, postoupí výš. A zrodí se například opět jako člověk. Jako pěstitel orchidejí.
Mohlo by se, příteli, zdát, že život tedy nemá smysl, že se neustále jen pohybujeme ve zmatku smrti a nových zrození (odborně to nazýváme sámsára). Věru by to tak bylo. Ale… právě proto se musí každá bytost snažit o to, aby dosáhla ve svém dalším zrození vyšších sfér. Aby neupadala. Vytvářej si vlastnosti už nikoli zvířecí, už nikoli rostlinné, pokoušej se dosáhnout duchovních bytostí. To jsou ty, které již nemají hrubohmotné tělo. Nejsou to ani zvířata, ani rostliny. I tyto bytosti se dále musí snažit, aby postoupily ještě výš. Až toho jednou všechna átma, která ve vesmíru jsou, dosáhnou, átma a bráhma pak splyne v jednotu. V jednotu s Krišnou, Nejvyšší osobností Božství. Protože všechny bytosti, ať lvi, orchideje, stromy, či planety, jsou fragmentární částečkou šrí Krišny, ale nejsou Krišnou, stejně, jako jiskry jsou částečami ohně, ale nejsou oheň.
Dosáhnout znovu (jako kdysi byla) jednoty mezi átma a bráhma. To jest to, oč tu běží. To jest ten smysl existence. Tak vidíš, příteli, není to tak těžké, tak složité, což?
Toto jest nejzásadnější poznání, kterého se Ti v životě dostalo. Ulož si jej do svého computeru a čti jej znovu a znovu a zamýšlej se nad ním.
Tvůj velice drahý přítel
|
Guru Josef |
47 |
|
|